Under den stora butiksmässan Euroshop i Düsseldorf i slutet av februari så presenterades vinnarna i tävlingen som utser världens bästa butikskoncept. Vinnarna var Coop Novoli (Florens), Puma brand store (Osaka) och Simons (Edmonton)

Det är sjunde gången som tävling Retail Design Awards hålls. Syftet är att lyfta fram de mest framgångsrika butikskoncepten och bästa butiksdesignen i världen. Totalt var 86 butiksprojekt nominerade.

Vinnande butiksdesign för matbutik var Coopbutiken  på Novoli i italienska Florens. De är en clean butiksdesign som kombinerar vanlig matbutik med en levande marknad av lokala produkter.

 

I klädbutiken Simons i Edmonton är det mycket färger som fångar kundernas ögon i damavdelningen. Belysta med kraftig ljus från butikens armaturer som har hög färgåtergivning.

På herravdelningen är det lite mörkare färger som gäller. Hela butikens inredning och belysning är kryddad med specialdesignade konstinstallationer.

 

Den tredje vinnaren är Puma brand store i japanska Osaka. Pumas röda färg återkommer både i exteriören och interiört. Butiken ska vara mer än en shoppingplats. Till exempel, den tredje våningen är en öppen takterass där olika sportevenemang kan arrangeras.

Foton från Simons, Plajer & Franz och Retail Design

14 mar 2014

Räkna ut antal armaturer

Räkna ut antal armaturer som behövs baserat på dina mått och syftet med belysningen. Ett smart verktyg som ger dig rimliga förslag direkt!

Planera strömskenor

Bygg ihop ditt eget skensystem för spotlights och få hjälp med att förstå vilka delar som behövs. Ett perfekt verktyg för dig som önskar räkna på strömskenor och belysning med spotlights.

Inspirationsgalleri

Inspiration för belysning med möjlighet att filtrera efter miljö och typ av armatur. Fantastiskt verktyg om man behöver få lite ny inspiration och möjligheter för belysning och ljussättning.